ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Raid 2: Berandal (blu-ray)

Anmeldelse: The Raid 2: Berandal (blu-ray)

Image converted using ifftoany

Siden den unge instruktør Gareth Evans fra Wales kom på banen med kampsportsfilmen Merantau tilbage i 2009, fik man hurtigt øje på et stort potentiale. Filmen i sig selv blev ikke en succes, men hans næste film The Raid: Redemption i 2011 tog seeren med storm gennem en række velkoreograferede kampscener og et pulserende li v i handlingen, og nu er efterfølgeren endelig kommet på det danske marked. Tro det eller ej, men tempoet og underholdningen har faktisk formået at overgå sin forgænger!

Handlingen følger op kort efter slutningen i etteren, hvor Rama (Iko Uwais) har kæmpet sig i gennem den kriminelle struktur af Tama Riyadis regime. En hidtil ukendt bandeleder ved navn Bejo begynder så småt at gøre sig bemærket på den kriminelle front, og da han dræber Ramas bror, er Rama for alvor opsat på at hævne sig. Rama bliver rekrutteret til et hemmeligt undercoverarbejde, som skal bekæmpe korrupte betjente og i samme omgang kan Rama komme tæt på fjenden og hævne sin bror. Men kan han overleve i den kriminelle undergrund og kommer han ud i levende live til at opleve sin søns opvækst?

Denne sequel er simpelthen fantastisk og uden tvivl en af de vildeste og mest underholdende actionfilm, jeg nogensinde har set! Etteren åbnet seerens øjne for nogle nye aspekter af mulighederne i sammenkoblingen af Mixed Martial Arts og krimigenren, og denne efterfølger formår at hæve det hele op på et nyt niveau. Filmen er ca. 40 minutter længere end sin forgænger og man elsker hvert eneste minut af filmen. Den giver ordet ’hårdtslående’ en helt ny betydning, da alle kampene er blevet langt mere indviklede og detaljerede i deres opbygning. Slagsmålene er simpelthen psykopatisk velkoreograferede og det hele er bare blevet finpudset ned til mindste detalje. Den første film havde mest af alt fokus på kampsporten, hvor den reelle handling egentlig bare var et omgivende skelet, som skulle binde de forskellige slagsmål sammen. Den kan dog godt til tider være en smule forvirrende, da der foregår så vildt mange ting på en gang, men man finder hurtigt tempoet løbende.

Nu er handlingsmønsteret blevet integreret meget mere ind i strukturen, og man føler virkelig, at handlingen binder hele filmen sammen. Krimidelen har fået langt større plads i sammenhængen og skurkerollerne er blevet meget mere ikoniske og mindeværdige – bl.a. den haltende overboss eller den døve hammerslående kvinde! I stedet for blot at blive husket for de vanvittige slagsmål, så har filmen et udvalg af ikoniske virkemidler at lægge sig op ad. Selve stilen minder meget om æstetikken fra bl.a. Nicolas Winding Refns ’Drive’ fra 2011, og det fungerer helt sublimt. Der er mange scener, hvor billederne taler for sig selv og der er decideret meget fokus på zoom-effekter og mørke nuancer i handlingen. Det giver et råt, barskt og realistisk billede af livet i underverdenen og man kommer helt tæt på stemningen, følelsen og ikke mindst universet som forbryder. Der er generelt bare sat ekstra meget kul under kedlerne i alle afgrene af denne film, og man kan ikke andet at sætte sig tilbage i sofaen og nyde 150 minutters intens action for alle pengene.

The Raid 2: Berandal er den fedeste actionfilm, jeg set i det seneste årti. Mange af de seneste actionfilm er en blanding af enten sci-fi, politiske aspekter eller andre genregrene, men denne film er en vaskeægte actionfilm, som virkelig fungerer som en perle i sin genre. Jeg kan på det varmeste anbefale denne film til alle fans af genren og desuden understrege, at den er et must-see, hvis man var vild med etteren.

Her finder man blot et lille ekstraklip fra filmen, hvor man lige får 4 minutters ekstra slagsmål – ikke meget, men alligevel ganske underholdende.

Release: 14-08-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på The Raid 2: Berandal