torsdag, april 18, 2024
ForsideAnmeldelserMini-test: Speedlink Bluetooth højtalere

Mini-test: Speedlink Bluetooth højtalere

Hvad enten du sidder hjemme i stuen, i haven, på stranden eller andre steder er det rart at kunne tage sin musik med sig og dette har Speedlink sørget for at man kan med deres nye serie af trådløse bluetooth højttalere i forskellige størrelser og med forskellige muligheder. Vi har fået fornøjelsen af at kigge nærmere på disse og i det følgende kommer en oversigt over de forskellige modeller, som hver især har deres egenskaber og behovsdækninger.

Speedlink CUBID

Den mindste højtaler i serien som kommer i en ganske lille plastik æske med USB-kabel og jackstik for at blive brugt med enheder uden Bluetooth. Speedlink CUBID kan spille op til 4 timer trådløst på en opladning, hvilket må siges at være en kort grillsession, men dens størrelse taget i betragtning er selv denne tid en smule imponerende. Designmæssigt ligner den en trapez fra hver side og højttaleren spiller i en opadgående retning. Overfladen er en blød plastik i rød og man mærker ikke at der er tale om et billigt produkt, for det føles robust og holdbart. Trods den lille størrelse er Speedlink CUBID grundet formen ikke så velegnet til at have med i lommen, men i tasken fylder den meget lidt.

Set til 275,-sl-8904-rd_rgb_002

Speedlink XILU

Foruden at være udstyret med et bedre batteri i forhold til CUBID så er Speedlink XILU også udført i et pænere metalgråligt finish for at lade den virke mere eksklusiv på stranden. Dette toppes med at den er pakket i en hård gennemsigtig æske, hvor Speedlink XILU bliver præsenteret som på en piedestal, hvor man i bunden finder USB-ladekabel og audiokabel. Batteriet kan holde i op til 6 timer, hvilket testede positivt i vores test og hvis man skruer nok ned kan man også få den ud over dette og højtaleren er nem nok at oplade efterfølgende fra enhver USB-port. Lydniveauet som Speedlink XILU kan præstere er overraskende høj med dens størrelse taget i betragtning. Der er altså ikke tale om en lille højtaler der kan spille en koncert for dig derhjemme, men hvis man er med nogle få venner er baggrundsmusikken helt sikkert sikret. Udfordringen opstår, hvis man er udenfor med en masse trafik og andre mennesker, hvor den så falder en smule for meget i baggrunden.

Set til 299,-sl-8900-gy-01_rgb_002

Speedlink TOKEN

Her går vi en smule op i den lydmæssige ydelse, hvor Speedlink TOKEN med sine 3 Watt RMS kan spille en lille smule højere end de to små brødre i serien og selvom dette ikke er betragteligt så kan det godt mærkes, men det skyldes muligvis også at man har skruet en smule op for bluserne for her falder batterilevetiden igen til de knap 4 timer, men mikrofonfunktionaliteten er tilbage og giver op til 10 meters bevægelsesfrihed, hvilket dog skal tages med et gran salt, idet der under testen blev konstateret der var tale om en afstand i friluft, for så snart der var en væg eller person imellem mobiltelefon og højtaler skrattede signalet og faldt ud. Har man sin telefon (eller anden enhed) i nærheden er signalet dog krystalklart og musikken der afspiller er også ganske fint produceret. På Speedlink TOKEN bliver man dog introduceret til medie-knapper som man kan bruge til at styre sin musik/telefonopkald med.

Set til 275,-

sl-8901-rrbk_rgb_001

Speedlink GEOVIS

Hvis man forestiller sig et TV-møbel med indbygget højtaler eller en gammel radio kan man nærmest også forestille sig designet af Speedlink GEOVIS, som i øvrigt fås i tre forskellige farver (grå, hvid, rød) og så har man altså friheden til at vælge. Formen er rektangulær, men ikke særlig står så man sagtens kan have denne med i sin taske når man skal på tur i det fri og man ønsker at tage sin musik med. Med medieknapper, integreret mikrofon og op til 5 timers spilletid har man en yderst funktionel lille højtaler lige ved hånden. De små fødder, som Speedlink GEOVIS er udstyret med er med til at sikre stabilitet der hvor den står og det sørger samtidigt for at ved høj musikafspilning ryster højtaleren ikke, hvilket ellers godt kan være en udfordring ved lignende produkter, hvilket ville ødelægge lydoplevelsen. Speedlink GEOVIS overrasker mest af alle i serien med den mængde af lyd der kommer igennem, hvorvidt det er det specielle design der gør at musikken nemmere kommer ud er svært at sige, men den spiller højt nok til en mindre forsamling. Speedlink GEOVIS er ligeledes med Bassreflex-Downfire funktion, som gør at bassen er en del mere intens.

Set til 434,-

sl-8905-bkgy_rgb_001

Speedlink GANTRY

Med Speedlink GANTRY hopper vi straks til en lidt anden størrelse, omend byggekvaliteten føles meget mere robust så er materialerne stort set gengangere, hvilket samtidigt ikke er en skidt ting, for det er blødt plastik med hård beskyttelse til højtaleren. Man får også med Speedlink GANTRY en Bassreflex-Downfire funktion og det er muligvis en af årsagerne til, sammen med størrelsen naturligvis, til at Speedlink GANTRY føles som et meget solidt produkt. Den yder lydmæssigt ganske fornuftigt og kan spille for en mellemstor grilforsamling uden problemer. Dette forudsætter dog at den Bluetooth forbundne enhed er relativt i tæt på højtaleren for de 10 meter som producenten lover er svære at efterleve, især med elementer mellem afsender og højtaler. Parringen foregår dog enten med Bluetooth eller via NFC skulle ens smartphone have denne funktion så foregår det hurtigt og smertefrit. Trods den høje og gode lyd som Speedlink GANTRY præsterer kan den spille i op til 5 timer uden at blive ladet op og må siges at være tilstrækkeligt i de fleste tilfælde. Ellers er der de fleste steder man kan hente en USB-port nu om dage.

Set til 488,-

sl-8907-rrbk_rgb_001

Speedlink TONOS

Sidst men ikke mindst kigger vi på den største af modellerne, som dog størelsesmæssigt ikke er besynderligt meget større end GANTRY, men den har to unikke funktioner i forhold til netop sidstnævnte og sine mindre brødre og det er at den kan spille lyd i op til hele 16 timer og derudover har den en almindelig USB-port, som kan bruges til at oplade ens mobiltelefon med. Parring foregår igen via Bluetooth, NFC eller almindeligt jackstik og dermed kan den anvendes med et hav af forskellige enheder. I toppen har man knapper til at styre sin musik og besvare opkald med og tasterne er touch, som den ekstra designmæssige detalje. Faktisk er Speedlink TONOS en meget flot lille højtaler og skiller sig ud fra sine små brødre ved at være en smule mere stilren og elegant. Dette har man opnået ved at holde stilen simpel og ren i en hvid og sort kombination.sl-8906-we_rgb_003

Når man tager i betragtning at der er tale om højtalere fra samme serie, så føles det en smule forkert at de leveres i helt forskellige typer af emballage, men dette er en mindre detalje, som ikke bør påvirke ens indtryk af disse højtalere, som til prisen yder ganske fornuftigt. Der er ikke tale om lydmæssige vidundere, men uanset hvor højt man spiller dem forvrænger de ikke lyden da de er bygget til at kunne håndtere deres maksimum og man skal her blot tage stilling til, hvilken størrelse og funktionalitet man har behov for. Samtidigt med at størrelsen bliver større forlænges spilletiden samtidigt med at lydniveauet højnes en smule. Mens den mindste Speedlink CUBID giver nogle timers spilletid så har den stadig en mikrofon og kan bruges til at besvare opkald om man har lyst, mens den store model, Speedlink TONOS, tilbyder op til 16 timers spilletid, forbindelse med NFC og opladning af ens mobiltelefon, så findes der nærmest alt derimellem på de andre modeller. Man skal blot vælge ens behov og budget og ellers bare vælge for enhver af disse får hver især tommelfingeren opad herfra grundet kombinationen af funktioner sammenholdt med en ganske fornuftig pris.